sábado, 27 de junho de 2026

בגילי...2

 

בגילי... 2

אני שותה את הקפה שלי, יושבת בכורסה האהובה עליי ליד החלון.


מביטה בירוק שמקיף אותי ומזין אותי. נושמת עמוק, מרגישה שמחה על עצם החיים ומודה על שובו של המודעות שלי למישור ההתגשמות הזה. הבוקר קיבלתי הודעה שהציעה לי לעקוב אחר “פרוטוקולים” כדי להגיע לתוצאות המובטחות. חשבתי על המילה הזאת, שנמצאת עכשיו באופנה — כביכול טכנית, אבל נושאת מטען רגשי עצום כשהיא מיושמת על החיים: פרוטוקול. מערכת של כללים, מחוות והתנהגויות שאנו ממשיכים לבצע כי פעם היה בזה היגיון — או כי מישהו אמר לנו שכך צריך. אלו הוראות שלרוב אינן נראות, שמארגנות את הדרך שבה אנו פועלים, מגיבים, מרגישים, ואפילו את היחסים שלנו עם הזמן. החל מהרגל אוטומטי, ציפייה חברתית, תפקיד שקיבלנו בלי לשאול, דרך ישנה של הגנה, או אמונה שכבר אינה קשורה למי שהפכנו להיות. חברים, לפרוטוקולים יש כמעט חיים משל עצמם — הם ממשיכים לפעול גם כשהם כבר לא משרתים אותנו, שורדים, תופסים מקום.

ומה הקשר לגיל? האם יצא לכם לאחרונה לגלות שאתם כבר לא רוצים משהו שבעבר היה חיוני? הרגל, שגרה, דרך תגובה, אפילו אנשים שכבר אינם מושכים אתכם? לפתע, מה שנשאתם במשך שנים מתחיל להכביד באופן מוזר. ואתם חושבים: “אבל תמיד עשיתי כך…” כן. גם אני.

אני חושבת שמגיע רגע בחיים שבו צריך לערוך בדיקה עמוקה בפרוטוקולים שאנו עוקבים אחריהם בלי לשים לב, כדי שלא נישאר כבולים לציפיות אשלייתיות, מכחישים שינויים. מה עדיין הגיוני ומה הפך למשא מיותר? מה צריך להיוולד ומה צריך למות? בעיניי, הכחשת הזמן היא אחד הפרוטוקולים האכזריים ביותר, כי היא מזינה ציפיות לא מציאותיות שאין להן בסיס. שמעתי פעם משפט: “הגיל לא מבקש רשות; הוא נכנס בדלת הראשית בזמן שאנחנו מעמידים פנים שמביטים מהחלון”. זה לא ניתוק אלים, אלא “תודה שהבאת אותי עד כאן, אבל עכשיו אני הולכת בדרך אחרת”.

אה, הפרידות הדחויות שלנו… כי בינינו, תמיד יש משהו שצריך להשאיר מאחור. יש אמונות שהתיישנו רע, הרגלים שכבר לא מגנים, גרסאות של עצמנו שהפכו צרות מדי. מגיע רגע שבו את מחזיקה את החפץ ביד ושואלת: נשאר או הולך? את מביטה במראה ואומרת את הפרידה העדינה ביותר — לא מתוך קבלה של הגיל כהפסד, אלא כטריטוריה חדשה. כי להדחיק את הזמן זה להדחיק את החיים עצמם. להגיד שלום לאשליית הנעורים הנצחיים מפנה מקום לבשלות שאינה כניעה, אלא עוצמה — היכולת לוותר על פיקציות קטנות ששימשו אותנו כדי לא להתמודד עם המציאות. כשמשחררים את הפיקציות האלה, זה כואב, אני יודעת, גם אני מתגעגעת — אבל זה משחרר. זה סוג של פרידה שמאפשרת לנשום, כי היא עשויה מאמת.

ודרך אגב, חשבי איתי: אולי החיים הם פחות על לצבור ויותר על ללמוד את האמת על הזמן הנכון? מעשה של יושר עם הזמן, לא של ויתור כפוי. להכיר בכך שחלק מהדברים מילאו את תפקידם — זיכרונות יפים, כן — אבל חלק מהגרסאות שלנו כבר לא משרתות אותנו, חלק מהקשרים השתנו, חלק מהחלומות היו רק ניסיונות, וחלק מהפרוטוקולים עכשיו מפריעים. וששום דבר מזה לא צריך להיחשב ככישלון אישי. זה להסתכל על מה שהיה ולומר: “תודה. אני ממשיכה מכאן”.

והאשמה… היא זו שמחזיקה אותנו בפרוטוקולים ישנים, בלי רשות לעדכן את החיים, ומופיעה כשאנחנו חושבים שעלינו להיות מי שהיינו. לומר שלום בלי אשמה לגרסאות הישנות שלנו מפנה מקום לגרסה הנוכחית לנשום — ואולי זו הצורה היעילה ביותר של חופש. לומר “די!” כשאנחנו מבינים שאנחנו חוזרים על דברים שאנחנו יודעים שלא יעבדו; כשקל יותר להתעקש על המוכר מאשר להתמודד עם הריק, גם כשהמוכר כבר לא מתאים; כשאנחנו עוקבים אחרי פרוטוקולים מיושנים בלי לשים לב, כללים שאיש לא כתב אבל אנחנו מצייתים להם כאילו הם חוק, ותפקידים שפעם היו הגיוניים אבל היום אנחנו ממשיכים רק כי “כך היה תמיד”. פרוטוקולים הם זה: מסילות ישנות שנשארות שם גם כשהרכבת כבר לא עוברת.

מה עדיין מחזיק אותי? מה רק תופס מקום? מה חי? מה מכביד? ובעיקר — מה אני ממשיכה לשאת רק כי אני מפחדת לא לדעת מי אהיה בלעדיו. אנחנו מנסים לשמר ודאויות שכבר לא מתאימות לגוף, לקצב, למבט. מנסים להקפיא גרסאות שלנו שכבר נפרדו מזמן, כדי לשמור על העולם יציב — גם כשהכול כבר השתנה. עם הגרסאות הישנות שלנו, אנחנו מצפים שהחיים יגיבו כמו פעם, שאנשים יראו אותנו כפי שראו, שהעתיד ימשיך לפי תסריטים שכבר לא קיימים — ואנחנו רוקדים כוריאוגרפיה שכבר לא מתאימה למי שאנחנו היום. אה, חברים, החיים מבקשים תנוחה אחרת, קצב אחר, מבט אחר.

דמיינו מדורה קסומה, ונזרוק לתוכה את הפרוטוקולים שכבר לא מחזיקים אותנו, את העקשנות שקושרת אותנו למה שלא עובד, את הגרסאות הישנות שמילאו את תפקידן; ציפיות שנועדו רק למלא את הריק, את הפחד שהחזיק אותנו קטנים, את האשליה שהזמן לא נוגע בנו. רוצים לדעת? אולי זה הזמן להתייחס לניצחונות שלנו בעדינות רבה יותר: להוציא מהמגירה את מה שכתבנו, יצרנו, שמרנו, חלמנו — את החוכמה והניסיון שלנו — במחווה של טיפול עצמי שדחינו במשך שנים. כי כל סימן מספר סיפור. כי כל מעידה הפכה לחוכמה. כי כל התחלה מחדש היא מעשה של אומץ. ואולי זה מה שמשנה הכול: לקבל את החדש, לשחרר את מה שמכביד, לצחוק על מה שלא הצליח, ולהתחיל לאהוב את עצמנו בדרך שלא הרשינו לעצמנו מעולם.

בסופו של דבר, זהו מפגש מחדש, תיקון מסלול. וזה… פשוט הרבה יותר יפה כך. בסופו של דבר, התנועה הזאת אינה על אובדן. היא על אומץ, על יושרה. על ליישר קו בין מי שהיינו, מי שאנחנו ומי שאנחנו עוד יכולים להיות. עם האומץ להתחיל מחדש — גם בלי לדעת בדיוק לאן — להביט שוב במראה ולומר: “אני אוהבת אותך. כל הכבוד שהגעת עד כאן.”

domingo, 7 de junho de 2026

בגילי...

 

...בגילי


לפני זמן מה, ממקום מאוד פנימי שלי, קיבלתי מסר שאמר שבשלב החדש הזה בחיי כדאי לי לנסות להאט, לנשום ולהרגיש. אהבתי את הרעיון והתחלתי לתרגל. האטתי וניסיתי להפחית את רמת הדרישות מעצמי; שמתי לב לנשימה והצלחתי להשתחרר מכמה אחיזות; והתחלתי להבחין בשינויים בתחושה שלי. הבטתי אז במראה, מול כל הביטויים החדשים שהזמן מביא, במבט של שותפות — מבט שמכיר את הדרך שעברתי, את הניצחונות השקטים, את הנפילות שרק אני יודעת, ואת הכוח שהביא אותי עד לכאן. ובמתנה, התחלתי לסלוח — גם לעצמי — פשוט לשחרר. אני רחוקה מסיום התהליך הזה, אבל במפגש הזה עם עצמי עלתה בי רצון לרשום מילים שהתחילו לקרוא לי: פשוטות, עמוקות, מין מחשבה משוחחת, נקראת או נשמעת. קראתי לרצון הזה “בגילי…”, ורציתי שהמילים והרעיונות האלה יתחלקו, שיגיעו ללבם של אלה שהולכים בדרך החיים — בין אם כבר רחוק ובין אם עדיין לא — כדי שנלמד זה מזה.

בגילי, הבדידות קיבלה קווים חדשים. היא לא תמיד היעדר; לפעמים היא רק שקט עמוק יותר, אולי מרחב, אבל מרחב שבו אני פוגשת את עצמי, גם כשאני לא תמיד אוהבת את החברה. למדתי לאהוב אותה בכל הרגעים, גם כשהיא לפעמים כבדה. זה הרגע שבו אני מבינה שהעולם בחוץ רץ, ואני כבר לא עומדת בקצב. אני רואה אנשים ממהרים ונזכרת בזמן שגם אני רצתי, אבל היום הגוף מתמקח, המחשבה מתעייפת, הזיכרון בוגד, והמרחק הזה בין מה שאני רוצה לבין מה שאני מסוגלת נוגע בלב. אבל אם שינוי הוא חוק החיים, בית הספר שלנו, אני מנסה ללמוד את השיעור, מבקשת עזרה מהמוזיקה, שומעת ושרה את הגעגוע.

בגילי, תחושת השייכות נעשתה נדירה יותר. בשיחות מסוימות אני מרגישה זרה, כאילו הנושא עבר שפה או ממד ורק לי לא הודיעו. פגישות שבעבר עניינו אותי עכשיו נראות רחוקות. אני שם, אבל לא ממש איתם, כאילו הם אומרים: “לכי חפשי את השבט שלך.” וזה בסדר — אני כבר בדרך.

בגילי, הבית הפך למקדש והמוזיקה לחברה. אני רוקדת, שרה, מתעמלת, ברית קטן עם הגוף. הקריאה היא צלילה, מין “קפה עם חברים”, שיחה בעולם הרעיונות והלמידה — גם דרך ספרים, סרטים וסדרות — והכתיבה כמו שער שנפתח להשתתפות שלי בחילופי הדברים האלה. אני יודעת שלשערים האלה יש זמן לסגור, כשהעייפות מגיעה מוקדם יותר והאנרגיה נגמרת מהר יותר, וזה בסדר: להאט, לנשום ולהרגיש.

ואם אני לא שמה לב והייאוש מנסה להיכנס, זה הזמן לצאת, לראות אנשים, לומר שלום, להיות שימושית. אגב, בגילי החיפוש אחרי תועלת השתנה. אני לא רוצה להיות שימושית מתוך חובה או פחד להיות נטל; אני רוצה להיות שימושית בדרך שעושה לי טוב, שמזכירה לי שיש לי עוד מה לתת — כי יש, גם כשהעולם לא תמיד רואה. ואם בגילי אני לפעמים מרגישה מחוץ למפה, כשהקשרים קרובים ורחוקים בו־זמנית וכל אחד לכוד בקצב שלו, אני נזכרת שהקצב שלי עכשיו אחר: איטי יותר, קשוב יותר, רגיש יותר, כולל הטקסים הקטנים, כמעט בלתי נראים, שמביאים לי אור כשהחושך מאיים.

עכשיו יש זמן לקפה שנעשה לאט, ריחני, עם טוסט וחמאה בלי טרור תזונתי; למקלחת ארוכה, להרגיש את הקסם של המים על הגוף עם מוזיקה ואולי קטורת ובלי ריצות חרדות; למוזיקה שמחבקת אותי ומשמחת את הבית וקוראת לי לשיר או לשרוק או לרקוד, לתת לגוף לדבר; ולפתע קטע מספר שקורא לי בשמי למסע של קריאה שמעביר אותי למקום אחר. לבשל, לשחק “בית”, להניח רגליים על השולחן — ויש עוד הרבה. אני אוהבת לשמוע על טקסים קסומים שאחרים המציאו ואימצו — מרגיעים, מצחיקים, בלי אשמה.

בגילי למדתי שהחיים לא נגמרו. הם רק שינו גוון, נעשו אינטימיים יותר, ולפעמים אני מוצאת בהם יופי שמעולם לא ראיתי: קרן שמש שנכנסת מהחלון, פרחים צבעוניים בדרך, דברים שמעוררים את הנשמה הפואטית של הילדה שגרה בלבי. זה יופי שלא מבקש מהירות, לא מבקש מחיאות כפיים, לא מבקש נעורים — יופי שאומר רק: “הישארי”, “המשיכי”, “יש עוד”. כי עדיין יש דרך, עדיין יש גילוי, עדיין יש אותך.

segunda-feira, 9 de fevereiro de 2026

AO PÉ DO OUVIDO

 https://youtube.com/playlist?list=PL7KCoHqRAtpgkN93PrB4ZC9ZnlGYC2h3L&si=YLfRWlxrS16qMz3J

sábado, 17 de janeiro de 2026

Reflexão sobre Desafios

 Reflexão sobre Desafios



Os desafios inerentes à própria vida muitas vezes nos surpreendem: aquilo que nos parecia seguro e estável mostra-se vulnerável, ameaçador, perigoso; o inesperado paralisa, a confusão de ideias e crenças avança sem piedade em nossa direção, afastando a clareza, nos deixando escorregar numa montanha russa emocional. O corpo também se ressente, e nos distanciamos da conexão com a voz da alma. Quando nosso diálogo interior é interrompido, medos e inseguranças mobilizam velhos gatilhos, e a vitimização impede respostas e soluções mais adequadas aos nossos dilemas.

Mas, vamos combinar que precisamos nos acalmar, refletir, tomar decisões. O primeiro passo é equilibrarmos os aspectos emocional e energético, aplacando a ansiedade, abrindo caminho para um bom diálogo interior. Portanto, sem ideias perfeccionistas neste momento, o negócio é encontrar um canto onde se possa apoiar os pés no chão, encostar a coluna, sentada ou deitada, como for possível. A respiração, em busca de harmonia, é o início. Vamos nos acalmando inalando e exalando lentamente, entendendo como estamos nos sentindo, colocando as ideias e sentimentos em alguma ordem mais coerente. Sentimos nosso coração, suas batidas, colocando uma das mãos sobre essa força maravilhosa de vida, e a outra mão um pouco mais abaixo. Vamos nos permitindo imaginar raízes fortes saindo de nossos pés em direção à terra, intencionando receber nutrição através do aterramento. Prosseguimos respirando, lentamente, tranquilamente, e criamos agora uma ponte saindo do topo da cabeça intencionando conexão com a fonte, aquela de nossa compreensão. Sabendo que a nossa energia está onde está a nossa consciência, vamos nos concentrando em cada parte de nosso corpo, dos pés até a cabeça, desacelerando, respirando e sentindo, passeando por ele. E assim, usando a pausa da ansiedade, começarmos a pensar, a nos questionar, sobre a mudança, que tudo indica, agora será necessária em algum nível. Se já desaceleramos, respiramos mais fundo, e sabemos como estamos nos sentindo, papel e caneta à mão. É hora de perguntarmos àquela parte que nos intui e só ouvimos quando silenciamos a mente sobre intuições para iniciarmos um processo: o que está realmente acontecendo, com quem podemos contar, precisamos de ajuda, por onde começamos? São muitas perguntas e a organização e a calma são fundamentais, muito mais do que escavarmos motivos nesse momento, porque estacarmos no mundo das ideias é bloquear as ações necessárias. Mais adiante haverá tempo para investigações sobre causas. Como nos fortalecemos? Para o medo, informações atualizadas e confiáveis, grupos de apoioterapiasaconselhamentos, amigos próximos. Tempo de soltar a nossa voz que andou adormecida, nos comunicarmos, estarmos presentes em consciência, com determinação, acreditando na possibilidade de aprendermos novas maneiras de nos posicionarmos na vida e superarmos as adversidades. Com esperança, cuidarmos das influências que nos abatem, pois a hora é de coragem e proatividade. Desafios, com toda a sua dureza, são mestres pelo lado avesso que nos ensinam sobre nossa força interior e resiliência. É hora do enfrentamento que a alma feminina conhece bem, e que sabe exatamente quando dizer “Basta!”.

É seguindo em frente que mais adiante poderemos compreender por onde estivemos, as crenças que nos dirigiram, as portas que abrimos e onde nos equivocamos; ou compreender que algumas de nossas aventuras e romances por essa vida foram as soluções mais criativas que pudemos manifestar naqueles contextos. Sem culpas paralisantes, é possível dar sequência a ressignificações. Gosto de pensar que ressignificar é como olharmos para uma estante de livros com suas infinitas possibilidades de organização, ou olharmos para uma paisagem de vários ângulos. As visões e interpretações mudam, e se nem sempre é algo prazeroso, trata-se de um processo libertador, onde dores e traumas recebem novos sentidos, mais perdões, gerando mais fôlego, mais força, transformando velhas crenças sobre impotências. Nesse caminho, feito de absoluta honestidade, internamente, pouco a pouco vamos criando novas alternativas, para mais tarde podermos compartilhar a sabedoria adquirida: ensinarmos sobre o verdadeiro pertencimento, o perdão a si mesmo, e aos outros dentro das possibilidades, o desapego ao que não mais nos serve, a aceitação de falhas aprendendo com elas.Conhecendo nosso novo ritmo e estilo desejado de vida, nos reconciliamos com a própria história, e sim, aí temos condições de ajudarmos a quem vem vindo e necessita dessa força para prosseguir. Honrar as próprias experiências com gratidão é uma linda forma de ressignificação, pela transformação da dor em aprendizado a serviço da vida. Para que a vida volte à vida, é preciso habitar a própria alma. Cito Viktor Frankl, “não é o que você espera da vida, mas o que a vida espera de você”.